آمار و اخبار بورس

وبلاگ بودن دلیل بر کم اعتبار بودن نیست

آمار و اخبار بورس

وبلاگ بودن دلیل بر کم اعتبار بودن نیست

گزارش بازار سه شنبه


  


  شاخص کل در آخرین روز کاری هفته رشد 367 واحدی را تجربه کرد و بار دیگر وارد کانال 75 هزار واحدی شد.نماد معاملاتی شبندر با 131 واحد و همراه با 82 واحد بیشترین تاثیر مثبت و نماد معاملاتی وپاسار با 21 و وکار با 18 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.شاخص کل فرابورس هم رشد 7 واحدی را به ثبت رساند.

ارزش کل معاملات بورس به 122.8 میلیارد تومان و ارزش کل معاملات فرابورس به 47.5 میلیارد تومان رسید.بیشترین ارزش به معاملات شسپا با 17.7 میلیارد تومان و شبندر با 6.7 میلیارد تومان اختصاص داشت.10 میلیارد تومان نیز مربوط به معاملات اورق مشارکت سایپا بود.

بعد از افت شدید روز شنبه امروز را هم مثبت به پایان رساندیم.شاید بتوان دیروز و امروز را آرامش قبل از طوفان نامید.دیشب هم اعلام کردیم که  بازار دیروز بعد از افت شدید روز شنبه  سعی در بازگشت داشت به طوری که در ابتدای وقت کار خود را با افزایش نسبی تقاضا شروع کرد ، در نیمه های راه کم آورد ولی در پایان بازهم با افزایش تقاضا روبرو شد تا امیدواری ها به فردا بیشتر شود!طبق اعلام برخی منابع صندوق حمایت نیز دستی در معاملات داشت و در برخی نمادها حمایت کننده بود.

علاوه بر حمایت صندوق حمایت و برخی حقوقی ها باید به اخبار نسبتا مثبت از شرکت های گروه پالایشی ،برقی و مخابرات نیز غافل شد که دلیل اصلی رشد شاخص در معاملات امروز و دیروز نیز همین شرکت ها بودند.

اما هر چه فکر کردیم نتوانستیم منطقی برای فروش های روز شنبه پیدا کنیم.در گزارش های قبلی نیز اشاره داشتیم که حقیقی هایی که روز شنبه می فروختند شاید با پیروی از تحلیل های تکنیکال سایت ها و شبکه های اجتماعی به دنبال شکار سهامشان در قیمت های پایین تر باشند ولی اینطور نشد و قیمت ها تا حدودی رشد کردند.در روز شنبه بیشتر سهام توسط حقوقی ها خریداری شد،عده ای همانطور هم که گفتیم به امید خرید در قیمت های پایین تر فروشنده بودند و عده ای هم با شرایطی که برای بازار پیش آمده بود قصد خروج کامل از بازار را داشتند.حال در روزهای آتی و با ادامه رشد احتمالی سهام مسلما حقوقی ها نیزکه دیگر نقش حمایتی خود را در بازار فراموش کرده اند فروشنده خواهند بود و حقیقی ها شاید خریدار!

بارها توصیه کرده ایم که بهتر است دیدمان به بازار بلند مدت باشد تا بازار هم سروشکل بهتری به خود بگیرد.اگر این دید را داشته باشیم از جو نوسانی بازار نیز دور می شویم و حتی ممکن است در کوتاه مدت هم سهام رشد خوبی کنند که اگر این اتفاق هم نیفتد و قیمت ها در کوتاه مدت رشدی نکنند ،در بلند مدت رشد خواهند کرد و این به نفع همه خواهد بود.اعتماد از دست رفته نیز به بازار باز خواهد گشت.توصیه این است که سعی کنید از نوسان گیری پرهیز کنید و این بزرگترین حمایت از بورس خواهد بود.در واقع خود ما سهامداران باید حامی بازار باشیم نه اینکه انتظار داشته باشیم صندوقی همچون صندوق حمایت تشکیل و در شرایط بحرانی به کمک ما بیاید.رفتار بی منطق و غیر حرفه ای عده ای با پشتوانه برخی سایت ها باعث بحران در بازار و تشکیل صندوقی همچون صندوق حمایت شده است!

در اخبار حاشیه ای بازار، در اخبار سیاسی بار دیگر نگاه ها به خبرها و اتفاقات دور بعدی مذاکرات با 5+1 معطوف خواهد شد.از الان بهتر است انتظارات خود را در مورد این مذاکرات پایین بیاوریم.بازهم اشاره می کنیم دست یابی به یک توافق جامع آن هم بعد از سال ها اختلاف کار بسیار سختی ست.اگر طرفین تا اواخر تیر هم به توافق جامع برسند اتفاقی جالب و در واقع نادر رخ داده است!

در این حوزه مذاکرات کارشناسی ایران و۱+۵ درباره مباحث فنی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۴ و ۱۵ خرداد ماه) در وین و در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود.«حمید بعیدی‌نژاد» مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و «استفان کلمنت» دستیار ارشد کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست نشست کارشناسی را برعهده دارند

همچنین مارف هارف سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد مذاکرات آتی گفته: امریکا سیگنال نمی دهد که آماده ی تمدید مذاکرات هسته ای ایران است.ما در حال تلاش برای دستیابی به توافق تا 20 جولای هستیم و معتقدیم که می توانیم به آن دست پیدا کنیم.سخنگوی وزارت خارجه امریکا اضافه کرده: البته ایران باید تصمیمات دشواری بگیرد و دولت امریکا روشن می گویند که عدم دستیابی به توافق بهتر از توافق بد است.روز گذشته المانیتور طی گزارشی از آمادگی آمریکا برای تمدید مذاکرات خبر داده بود.

در اخبار اقتصادی و در بازارهای جهانی قیمت مس بار دیگر در آستانه لمس 7000 دلار با افزایش عرضه ها روبرو شد و به کمتر از 6900 دلار رسید.روی نیز به همین ترتیب با مقاومت 2100 دلار روبروست.اما سرب در 2100 دلار حمایت خوبی دارد

انس طلا نیز به 1247 دلار رسیده است. در حالی که روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه دارد تحلیل تکنیکال اف ایکس امپایر نشان می دهد سطح حمایتی قیمت طلا در این شرایط 1239 دلار خواهد بود.

در بازار داخلی چه خبر بود؟

در بانکی ها دو نماد وکار و ونوین صورت های مالی 12 ماهه سال 92 را منتشر کردند و با تعدیل مثبت روبرو شدند

وکار در 12 ماهه واقعی سال 92 با سرمایه جدید 398 ریال محقق کرده است.آخرین پیش بینی شرکت 373 ریال بوده است

ونوین که انتظار تعدیل مثبت زیادی از آن بود در 12 ماهه واقعی سال 92 مبلغ 485 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است که نسبت به آخرین پیش بینی ( 401 ریال) رشد 21 درصدی داشته است.سهم بانک از درآمدهای مشاع نسبت به آخرین پیش بینی کاهشی بوده است ولی رشد درآمدهای غیر مشاع( عمدتا سود تسهیلات اعطایی به سرمایه گذاران) باعث رشد درآمد نهایی شرکت نسبت به آخرین پیش بینی شده است.اما علت اصلی تعدیل مثبت شرکت کاهش هزینه ها خصوصا کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول بوده است که از 130 میلیارد تومان به 75 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است

در این گروه وگردش و وزمین با صف خرید روبرو بودند.وکار و وپاسار هم بیشترین افت را تجربه کردند.وبصادر هم در 90 تومان حمایت خوبی دارد.در وگردش خبرهای مربوط به بهره برداری از هتل نزدیک به فرودگاه بین المللی امام خمینی باعث توجه به سهم شده است.

قیمت هر سهم وزمین با سود هر سهم 10 تومانی 142 تومان می باشد ولی وبصادر با سود 15 تومانی در 90 تومان هم فشار فروش دارد.یا وتجارت با ارزش دفتری بیش از 140 تومان و سود 16 تومانی 115 تومان قیمت دارد.

خودرویی ها فعلا و تا زمان اعلام قطعی فرمول خودرو و میزان تغییر نرخ با نوسان روبرو هستند.خودروسازان معتقدند اگر دولت به خودروسازان تسهیلات دهد افزایش نرخ خودرو هم لزومی ندارد ولی باید دید دولت می تواند به این صنعت کمک کند یا خیر؟

در این باره مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرده  که در صورت ابلاغ فرمول جدید شورای رقابت برای تغییر در قیمت خودروها، افزایش قیمت جزئی خواهد بود.امروز شایعاتی نیز از توقف چند خودرویی در بازار پیچیده بود که غیر موثق بودند.

در این رابطه مدیر امور ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز در خصوص متوقف شدن نماد شرکتهای خودرویی با افزایش نرخ محصولات گفته: شرکتهای خودرویی در صورت افزایش نرخ باید آثار افزایش نرخ بر سودآوری خود را به بورس گزارش کنند تا ببینیم تعدیل سود آنها 20 درصد بیشتر خواهد شد یا کمتر ضمن اینکه آخرین پیش بینی سود شرکت نباید کمتر از 5 تومان باشد زیرا تعدیل هر چقدر باشد نماد متوقف نمی شود مگر اینکه تعدیل آنها بالای 5 تومان باشد.

دبیر انجمن خودروسازان ‌ایران گفته :میزان ضرر و زیان خودروسازان از سال 91 تاکنون به بیش از شش هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.وی معتقد است در سال جاری نیز تولید خودروها با قیمت‌های فعلی زیان‌ده بوده و خودروسازان همچنان زیان می‌دهند.وی گفته: ‌در این شرایط دولت می‌تواند با پرداخت شش هزار میلیارد تومان ضرر و زیان خودروسازان در سال‌های اخیر از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند.

در این گروه سایپا به 250 تومان رسیده است و در کمتر از این محدوده پرتقاضاست.رشد تولید و خبرهایی از تولید محصولات جدید از جمله اخبار مثبت این روزهای سایپاست

مدیرعامل سایپا در حاشیه مراسم رونمایی از نام دو خودروی جدید از احتمال واگذاری سهام شرکت به چینی‌ها و همچنین راه‌اندازی قریب‌الوقوع خط تولید کیاسراتو خبر داد. در واقع سایپایی‌ها قصد دارند به کمک شریک چینی جدیدشان، هم تیراژ خود را افزایش دهند و هم دستی به سر وروی سبد محصولات خود کشیده و تنوعی به آن ببخشند. گفته می‌شود «چانگان» جزو چهار شرکت بزرگ خودروسازی چین به شمار می‌رود و قراردادش با سایپا نیز تولید دو خودرو جدید و همچنین ارسال قطعات منفصله را شامل می‌شود.

ایران خودرو روز متعادلی داشت.خبر رفتن وزیر صنعت به این شرکت در صبح امروز تا حدودی تقاضا را در سهم افزایش داد.

خگستر سود هر سهم امسال خود را به دلیل تقسیم سود 25 تومانی وپارس از 863 ریال به 749 ریال کاهش داده است.شایان ذکر است خگستر سود تقسیمی وپارس را قبلا 40 تومان لحاظ کرده بود.سود تقسیمی بیمه پارسیان هم از 30 تومان به 45 تومان افزایش پیدا کرده است که در صورت های مالی جدید لحاظ شده است.سهم امروز  برای تعدیل عایدی متوقف شد

در پالایشی ها ظاهرا یکی از ابهامات گروه یعنی مشکل نرخ تسعیر ارز سال 91 و 92 با شرکت ملی پخش در حال حل شدن می باشد.این اتفاق باعث رشد سود انباشته در شرکت های گروه خواهد شد.اگر مشکل نرخ های فروش محصولات شرکت ها در سال 92 نیز حل شود این گروه توانایی رشد خواهد داشت

مدیرعامل شاوان عنوان کرده که تاکنون ابلاغیه شرکت ملی پخش و پالایش در مورد میزان نرخ فروش فرآورده ها ممکن است طی یک الی دو روز آینده به دست شرکت برسد.

در شاوان که به همراه شبندر صف خرید بود شایعه افزایش سرمایه 200 درصدی نیز به گوش می رسد

در پتروشیمی ها تثبیت اوره در بیش از 315 دلار و عدم افتی دیگر برای آن سهامداران گروه را امیدوار کرده است.در گروه پتروشیمی نگاه ها به گزارش های سه ماهه آنها خواهد بود که در ماه آینده منتشر می شوند.این گزارش ها مسیر این گروه را مشخص می کند

در این گروه افزایش 30 درصدی نرخ یوتیلیتی ها نیز خبر خوبی نبود

مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی مارون دیروز برگزار شد و این شرکت به ازای هر سهم، 800 تومان را تقسیم نمود. پارسان دارای 267،118،688 سهم از این شرکت است که از محل تقسیمی این شرکت زیرمجموعه خود و با احتساب سرمایه 1500 میلیارد تومانی 43.9 ریال به سود آن اضافه خواهد شد.تکنیکالیست ها 770 تومان را مهمترین حمایت سهم می دانند، این در حالی است که پارسان با مقاومت 840 تومانی روبرو است.

تقسیم سود 800 تومانی مارون تاثیر 36 ریالی بر سود تاپیکو دارد. در حال حاضر قیمت فعلی سهم در محدوده 4800 ریال می باشد . مهم ترین حمایت سهم در محدوده 4600 ریال و اولین مقاومت پیش رو سهم محدوده 5000 ریال می باشد .

پتروشیمی زاگرس توانایی تعدیل مثبت در گزارش سه ماهه را خواهد داشت. خبر دار شدیم با حضور نمایندگان هیئت بازرسی و پیگیری‌های صورت گرفته، ۹۰۰ میلیارد ریال از طلب شرکت پتروشیمی مبین از پتروشیمی زاگرس نیز وصول شده است.

در معدنی ها و فلزی ها شاهد افت مس به کمتر از 6900 دلار هستیم.برخلاف مس ،روی 2100 دلار را نیز لمس کرد.قیمت سنگ آهن در مسیر نزولی قرار قرگرفته است. قیمت سنگ آهن در سال جاری تاکنون 25 درصد کاهش داشته و اولین کاهش به عدد دو رقمی، در 9 روز گذشته بوده است .گفته می شود در بازار چین در ظرف دو تا سه ماه آینده تولید سنگ آهن بالا خواهد رفت و به موجودی بنادر افزوده خواهد شد و تحت چنین شرایطی که تقاضا پایین است قیمت سنگ آهن بالا نخواهد رفت.چین دو سوم از 1.2 میلیارد تن تجارت دریایی سنگ آهن را به خود اختصاص داده است و روز چهارشنبه گذشته مقامات کشور گفتند که عرضه مازاد سنگ آهن دلیل افت قیمتهای آن است

بالاخره تعدیل فاسمین در 12 ماهه اعلام شد. فاسمین در 12 ماهه واقعی مبلغ 859 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است که نسبت به آخرین پیش بینی ( 781 ریال) رشد 10 درصدی داشته است.فروش شرکت کاهشی بوده بهای تمام شده نیز کاهش پیدا کرده است که در نهایت باعث رشد سود عملیاتی شرکت شده است.سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکت از حدودا 42.8 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان کاهش یافته است.مقدار تولید و فروش شرکت نسبت به آخرین پیش بینی رشد داشته است.ولی کل محصولات تولیدی را در 12 ماهه به فروش نرسانده است

گفته می شود احتمال تقسیم سود 80 تومانی نیز از سوی فاسمین وجود دارد که در این صورت این تقسیم سود 9 تومان به سود هر سهم کروی اضافه می کند و باعث تعدیل مثبت 28 درصدی!

کنور امروز صبح در مجمع خود 110 تومان تقسیم کرد.ومعادن سود تقسیمی کنور را 127 تومان لحاظ کرده بود که با این شرایط مبلغ حدودا 1 تومان از سود شرکت خواهد کاست

در دیگر نمادها و گروه ها

در برقی ها شایعه پرداخت مطالبات دولت به این گروه و پرداخت جریمه دیر کرد به آنها معاملات گروه را تحت تاثیر قرار داده است

وصنا امروز هم صف خرید بود.سهم منتظر تعدیل مثبت سنگین تری از وصنا بود.شرکت حدود 832 میلیون سهم از سهام بانک اقتصادنوین را دراختیاردارد . امروز بانک اقتصادنوین گزارش 12 ماهه 92 خود را ارائه کرد که درآن سود هرسهم سال 92 را 485 ریال اعلام نموده است که نسبت به آخرین پیش بینی (401ریال) با افزایشی 21 درصدی همراه بوده است . که این موضوع می تواند اثرات مثبتی بر وصنا داشته باشد.

در انفورماتیکی ها طبق بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به بانک ها کارمزدهای جدید دریافتی شتاب برای انجام خدمت از روز سه شنبه 20 خردادماه سال 93 در کلیه تراکنش های مرکز عضو شتاب اعمال خواهد شد.

همکاران سیستم از سود 908 ریالی اش 500 ریال بین سهامدارانش تقسیم کرد.افزایش سرمایه 10 میلیارد تومانی شرکت نیز تصویب شد

همراه اول امروز هم با اقبال روبرو بود.قبوض تلفن همراه نشان از رشد تعرفه ها دارد که تعدیل سود همراه را در پی خواهد داشت.در این گروه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کرده با اجرای مصوبه یک‌نواخت سازی تعرفه مکالمات تلفن همراه رقم قبوض مشترکان همراه اول از ۲۷ درصد افزایش تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

در قطعه سازان ختراک بعد از یک اصلاح موقت بازهم مثبت شد.خاهن هم که دیروز به اصلاح آن اشاره داشتیم با صف خریدروبرو شد ولی حق سهم در حال سقوط به زیر 100 تومان می باشد.متعهد پذیره نویسی حق تقدم های استفاده نشده شرکت تهعد کرده هر حق را 104 تومان بخرد اما ظاهرا اتفاق دیگری در حال وقوع است.بهتر است متعهد پذیره نویسی به فکر منافع سهامداران خرد هم باشد!

خکار هم صف خرید بود.بررسی نمودار سهم در تایم فریم روزانه نشان دهنده تشکیل الگوی صعودی است که در صورت گذر سهم از محدوده مقاومتی 370 تومان به همراه حجم معاملاتی بالا و همچنین تأیید اندیکاتوری، می‌تواند رشد نماید و با توجه به الگوی تشکیلی می‌توان تارگت کوتاه مدت محدوده 400 تومان و تارگت میان‌مدت محدوده 500 تومان را برای سهم برآورد کرد. البته در صورت ناکامی سهم در عبور از محدوده مقاومتی پیش روی، احتمال برگشت قیمتی سهم به محدوده حمایتی 340 تومان تقویت می‌شود.

قندی ها امروز مثبت بودند.شایعات مربوط به افزایش کارمزد تصفیه شکر باعث توجه به گروه شده است.
پرشین تحلیل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.