آمار و اخبار بورس

وبلاگ بودن دلیل بر کم اعتبار بودن نیست

آمار و اخبار بورس

وبلاگ بودن دلیل بر کم اعتبار بودن نیست

تاکید تیم اقتصادی دولت بر توسعه بورس


  

  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که روز یکشنبه در نشست تیم اقتصادی دولت شرکت کرده بود از نگاه ویژه رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی‌اش برای افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد خبر داد و برنامه‌های جدید بازار سرمایه را در این زمینه تشریح کرد.

به‌ گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از همشهری، بسیاری از سرمایه‌گذاران این روزها یکی از دلایل نزول بورس را نامشخص بودن دیدگاه‌های اقتصادی دولت نسبت به بازار سرمایه می‌دانند و در عین حال نگران سیاستگذاری دولت در این حوزه هستند.دیروز علی صالح‌آبادی در حاشیه کنفرانس خبری خود درباره دیدارش با رئیس‌جمهور و مصوبات این جلسه به خبرنگار همشهری توضیح داد.

از صالح‌آبادی پرسیدیم دیدگاه رئیس‌جمهور به بازار سرمایه چیست؟ او گفت: نگاه رئیس‌جمهور به بازار سرمایه نگاه کاملا مثبتی بود در واقع رئیس‌جمهور نگاه مثبتی هم به بورس و هم بخش تولید دارند.در این نشست علی صالح‌آبادی با ارائه یک پاورپوینت جایگاه بازار سرمایه و نقش آن را در اقتصاد توضیح داده حسن روحانی و تیم اقتصادی دولت هم ضمن تأیید پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی سازمان بورس بر نقش بازارسرمایه در اقتصاد تأکید کرده‌اند.

از صالح‌آبادی درباره مفاد و جزئیات این نشست پرسیدیم، او توضیح داد: بحث اصلی درباره این بود که نقش بازارسرمایه در تأمین مالی اقتصاد چیست و چطور می‌توان جایگاهش را ارتقا داد. در این نشست نقش بورس‌های کالا و بورس‌های اوراق بهادار در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی را توضیح دادم و در ادامه این نشست هم موضوع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و الزامات رسیدن به آن مورد بررسی قرار گرفت.

از رئیس سازمان بورس پرسیدیم پیشنهاد‌های مشخص شما به تیم اقتصادی دولت در این زمینه چه بود؟ صالح‌آبادی گفت: یکی از پیشنهاد‌های ما انجام معاملات اولیه و ثانویه اوراق مشارکت از طریق بورس بود که قرار شد در این‌باره نشستی هم با بانک مرکزی برگزار شود که بلافاصله این نشست با مسئولان بانک مرکزی برگزار شد و مسائل مربوط به معاملات گواهی‌سپرده و اوراق مشارکت بانک‌ها در بازار سرمایه با همکاری بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود: نکته دیگر، انتشار اسناد خزانه اسلامی بود که قرار شد این موضوع هم در نشست مشترکی با بانک مرکزی مورد بررسی قرار گیرد تا معاملات ثانویه آن از طریق بازار سرمایه انجام شود.از او پرسیدیم اسناد خزانه اسلامی چه زمانی منتشر می‌شود؟ او گفت:انتشار این اوراق از طریق بانک مرکزی، خزانه‌داری کل و معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری دنبال می‌شود اما سازمان بورس به‌طور کامل برای انجام معاملات این اوراق آماده است و به لحاظ زیرساخت‌های فنی مشکلی نداریم.

به‌گفته صالح‌آبادی در بودجه سال‌جاری تأمین 3هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق انتشار اوراق خزانه اسلامی دیده شده است.رئیس سازمان بورس در ادامه به مسائل دیگر مطرح شده در این جلسه پرداخت و گفت: روش‌های دیگر تأمین مالی برای دولت و بنگاه‌های اقتصادی در این نشست مورد بررسی قرار گرفت به‌طور مثال سازمان‌های دولتی می‌توانند از طریق واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام‌شان به بخش خصوصی منابع مالی مورد نیاز طرح را تأمین کنند و بخش خصوصی هم می‌تواند این پروژه را بخرد و به بهره‌برداری برساند.

از صالح‌آبادی پرسیدیم انتظار دولت از بازار سرمایه برای خروج غیرتورمی از رکود چیست؟ او توضیح داد: انتظار اصلی همین تأمین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت یا صکوک توسط بنگاه‌های اقتصادی و دولت است. مثلا اوراق سلف ازجمله مواردی است که می‌تواند به تأمین مالی کمک کند چراکه شرکتی می‌تواند کالای مورد نظرش را امروز بفروشد و تأمین مالی کند و در روز‌های بعد تحویل دهد به‌طور مثال قرار است شرکت گل‌گهر بخشی از سنگ‌آهن‌اش را ظرف روز‌های آینده از همین طریق در بورس کالا بفروشد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.